Erkenningssecretariaat bosexploitatie
In opdracht van het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse overheid verzorgt Landmax de administratie rond de erkenning van bosexploitanten voor openbare bossen. Wil je een erkenning als koper en/of exploitant van een bos aanvragen? Op zoek naar opleidingen, regelgeving rond bosexploitatie? Met al je vragen rond de erkenning van bosexploitatie en alle administratieve procedures kan je terecht bij het erkenningssecretariaat.
In de Vlaamse openbare bossen wordt jaarlijks meer dan 220.000 m³ hout gekocht en geëxploiteerd. Om de toekomst van onze openbare bossen niet in het gedrang te brengen moet die houtkap vakkundig en verantwoord gebeuren.
De erkenningsregeling geldt zowel voor houtkopers als voor houtexploitanten en werd opgesteld in overleg met de houtexploitatiesector en het Agentschap voor Natuur en Bos.
Omdat de erkenning een kwaliteitsgarantie wil bieden bij het uitvoeren van bosexploitaties, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
Waarom een erkenningsregeling?
Een belangrijk element in de bescherming van bossen en milieu is de garantie dat de bosexploitaties op een verantwoorde en vakkundige wijze worden uitgevoerd. De erkende koper of exploitant krijgt geregeld controle op de kwaliteit van zijn werk en op de naleving van de erkenningsvoorwaarden. Werken met erkende kopers en exploitanten garandeert de boseigenaars dat de exploitatie goed wordt uitgevoerd.
Voor wie is een erkenning verplicht?
De erkenning is verplicht voor kopers en exploitanten die hout kopen of exploiteren in openbare bossen in Vlaanderen, zodra de hoeveelheid hout die ze exploiteren en/of kopen minstens 20m³ per jaar en per adres bedraagt. Dit geldt voor natuurlijke personen en rechtspersonen, zoals een vennootschap. De regeling geldt voor Vlaamse exploitanten en kopers, maar ook voor buitenlandse personen of vennootschappen die in Vlaanderen hout wensen te kopen of exploiteren.
Wat houdt een erkenning in?
De kopers en exploitanten moeten voldoen aan vastgelegde erkenningsvoorwaarden. Indien hun erkenningsaanvraag voldoet aan de voorwaarden, krijgen zij een erkenning. Ter identificatie krijgt de aanvrager een erkenningsnummer. De aanvrager en zijn personeel krijgen ook een persoonlijke erkenningskaart die jaarlijks wordt hernieuwd. Controles wijzen uit of de erkende exploitant of koper zich houdt aan de erkenningsvoorwaarden. Indien dit niet het geval is, kan een erkende koper of exploitant gesanctioneerd worden met een waarschuwing, tijdelijk worden geschorst of zijn erkenning verliezen.
Hoe vraag je als koper of exploitant een erkenning aan?
De voorwaarden om erkend te worden en te blijven, verschillen voor een koper of een exploitant, en voor een natuurlijke persoon of een vennootschap. Je bent koper en/of exploitant en je wilt een aanvraag indienen om erkend te worden? Hieronder vind je de modelformulieren voor de aanvraagdossiers. Indien je een erkenning wil als koper én als exploitant, volstaat het een erkenning als exploitant aan te vragen.
Als koper (enkel hout verhandelen, niet zelf in het bos vellen en exploiteren):
- Aanvraagdossier koper natuurlijk persoon en de Franse vertaling
Aanvraagdossier koper rechtspersoon (vennootschap) en de Franse vertaling
Als exploitant:
Welke opleiding en vorming moet je volgen?
Mensen die zich willen laten erkennen als bosexploitant moeten éénmalig een bosbouwkundige basisopleiding volgen. Verder moet je via een jaarlijkse permanente vormingsdag je kennis onderhouden. Deze opleidingen en vormingen worden georganiseerd door erkende vormingscentra.
De bosbouwtechnische opleiding bestaat uit een opleiding van 60 uur waar thema's als kettingzaaggebruik, veiligheid, aan bod komen. Voor de permanente vormingen van één dag (6u) worden jaarlijks een reeds opleidingen goedgekeurd bij verschillende centra.
Erkende kopers en exploitanten
Een aanvraagdossier dat, na controle door het erkenningssecretariaat, volledig is verklaard, gaat vervolgens naar het erkenningscomité voor advies. Het erkenningscomité adviseert aan de minister van Leefmilieu, die de erkenning toekent.
Jaarlijks in te dienen documenten
Zodra u erkend wordt, ontvangt u en desgevallend uw erkend personeel een erkenningspasje dat geldig is voor een kalenderjaar. Dit pasje dient men steeds bij de hand te hebben wanneer men bosexploitatiewerkzaamheden uitvoert in openbare bossen.
Voor het verkrijgen van het pasje voor het volgende kalenderjaar, vraagt het erkenningscomité om volgende documenten in te dienen bij het erkenningssecretariaat vanaf september van het voorafgaande jaar:
- Recent attest van aansluiting bij een Sociaal Verzekeringsfonds voor zelfstandigen, met vermelding dat de sociale bijdragen vereffend zijn.
- Recent attest van BA-uitbating met vermelding dat ‘bosexploitatie’ tot de verzekerde activiteiten behoort (in geval van aan-en verkoop van hout, dient ook deze activiteit gedekt te zijn).
- Attest dat u het afgelopen jaar een erkende permanente vorming voor bosexploitanten heeft gevolgd (zie lijst opleidingen), enkel van toepassing voor erkende exploitanten.
Indien u personeel in dienst hebt:
- RSZ-attest van het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal met vermelding dat de bijdragen vereffend zijn.
- Recente personeelslijst (Dimona lijst) waaruit blijkt dat de personeelsleden die u opgeeft voor het uitvoeren van de bosexploitatiewerken bij u in dienstverband ingeschreven zijn.
- Recent attest van arbeidsongevallenverzekering.
- Attesten voor uw erkend personeel dat zij het afgelopen jaar een erkende permanente vorming voor bosexploitanten hebben gevolgd.
Wetgeving erkenningsregeling
Download hier de laatste wetgeving rond de erkenningsregeling.
Meer info?
Heb je algemene vragen over deze erkenningsregeling of specifiek rond het aanvraagdossier, dan kan je steeds terecht bij het erkenningssecretariaat.
✉ erkenning.bosexploitatie@landmax.be
Erkenningssecretariaat Bosexploitatie
Everdongenlaan 15
2300 Turnhout