Inventarisatie & opmaak bermbeheerplan Brugge

Expertises

  • Beheerplanning

Klant: Vlaamse Overheid - Agentschap Wegen en Verkeer
Oplevering: 2023

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) stelde Landmax een bermbeheerplan op voor het district Brugge. Met dit bermbeheerplan wordt gestreefd naar bloemrijke bermen met een hoge ecologische waarde en grotere biodiversiteit op de snel- en gewestwegen. Tegelijkertijd dient de verkeersveiligheid gegarandeerd te blijven en wordt gestreefd naar een zo laag mogelijke maaifrequentie.

  • Berm

Bermen met een ecologische meerwaarde

Met de opmaak van een bermbeheerplan voor het district Brugge streeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) naar bloemrijke bermen met een hoge ecologische waarde en grotere biodiversiteit op zijn snel- en gewestwegen in het district (uitgezonderd de A40/A10). Met een oppervlakte groter dan de oppervlakte van alle erkende natuurreservaten samen, vormen de wegbermen in Vlaanderen een interessant biotoop voor diverse fauna en flora. Daarnaast vormen deze groene linten migratieroutes voor heel wat soorten en kunnen ze dus ontsnipperend werken. Tegelijkertijd dient de verkeerveiligheid gegarandeerd te blijven en wordt gestreefd naar een zo laag mogelijke maaifrequentie.

Bermbeheerplan

Aangezien AWV voor veel van zijn bermen nog geen beheerplan heeft, werd er gekozen om een meer pragmatische, kosten- en tijdbesparende aanpak toe te passen bij de opmaak van dit bermbeheerplan. Er werd gestart met een intekening van alle bermen langs de diverse snel- en gewestwegen in GIS. Vervolgens werd in de periode mei – juni (voor 15 juni) 2022 de aanwezige vegetatie geïnventariseerd volgens de (vereenvoudigde) INBO-methodiek. Hierbij werd geïnventariseerd tot op graslandfase zonder effectieve soortopnames, aangevuld met opnames van ruigtes, struweel, houtige vegetatie en
invasieve exoten. Op basis van deze inventarisaties en de verwerking ervan werd een beheerplan opgesteld voor de te maaien vegetaties langsheen de snel- en gewestwegen in het district Brugge. Hierbij werd het ideale maairegime (puur op basis van graslandfases) herwerkt tot een werkbaar en haalbaar maairegime waarbij onder andere gewerkt werd met grotere beheereenheden en waarbij de financiële haalbaarheid ook werd meegenomen.

  • Bermplan